Ένα πρωινό με τον Άντον Τσέχωφ: Τα σημαντικότερα αποφθέματά του

Ο Αντόν Πάβλοβιτς Τσέχωφ (Анто́н Па́влович Че́хов) ήταν Ρώσος θεατρικός συγγραφέας και ένας από τους μεγαλύτερους διηγηματογράφους της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Υπήρξε εξέχων εκπρόσωπος της ρωσικής ρεαλιστικής σχολής του 19ου αιώνα ενώ η συμβολή του στην εξέλιξη του θεάτρου κατά τον 20ό αιώνα ήταν καθοριστική.

Στην πολύχρονη καριέρα του άφησε πίσω του εξαιρετικά θεατρικά έργα και μέσα από αυτά ορισμένα αξιοσημείωτα αποφθέγματα.

Ας τα θυμηθούμε τα σημαντικότερα

  • Η αγάπη, η φιλία και ο θαυμασμός δεν ενώνουν τους ανθρώπους τόσο, όσο το κοινό μίσος για κάτι.
  • Στον άνθρωπο όλα πρέπει να είναι ωραία: και το πρόσωπο, και το ντύσιμο, και η ψυχή, και οι σκέψεις.
  • Ο έξυπνος θέλει να μαθαίνει, αλλά ο ανόητος θέλει να μαθαίνει τους άλλους.
  • Οι άνθρωποι που ζουν μοναχική ζωή, πάντα έχουν κάτι στο μυαλό τους για το οποίο ανυπομονούν να μιλήσουν.
  • Οι άνθρωποι δεν προσέχουν αν είναι χειμώνας ή καλοκαίρι, όταν είναι ευτυχισμένοι.
  • Ο καλός άνθρωπος μπορεί να έχει τύψεις απέναντι και σ’ ένα σκυλί.
  • Η ψείρα τρώει τα φυτά, η σκουριά το σίδερο, αλλά η ψευτιά την ψυχή.
  • Πρέπει να εμπιστεύεσαι και να πιστεύεις τους ανθρώπους, αλλιώς η ζωή γίνεται ανυπόφορη.
  • Οι γυναίκες χωρίς αντρική παρέα χάνουν τη λάμψη τους ενώ οι άντρες χωρίς γυναικεία συντροφιά χάνουν το πνεύμα τους.
  • Όταν διψάς και σου φαίνεται ότι μπορείς να πιεις όλη τη θάλασσα, αυτό είναι πίστη. Όταν αρχίζεις να πίνεις και τελειώνεις μετά από ένα-δυο ποτήρια, αυτό είναι επιστήμη.
  • Οι δικηγόροι είναι το ίδιο με τους γιατρούς. Η μόνη διαφορά είναι ότι οι δικηγόροι μόνο σε ληστεύουν, ενώ οι γιατροί σε ληστεύουν και σε σκοτώνουν.
  • Η γνώση δεν έχει καμιά αξία, εκτός αν την εφαρμόσεις κάπου.
  • Αν φοβάσαι τη μοναξιά, μην παντρεύεσαι…
  • Όταν φωνάξεις «εμπρός», πρέπει να κάνεις εντελώς ξεκάθαρο προς ποια κατεύθυνση.
  • Να συμβουλεύεις σημαίνει να μην εξαναγκάζεις.
  • Ένας ηθοποιός πρέπει να φλέγεται εσωτερικά με φαινομενική άνεση εξωτερικά.
  • Ας μάθουμε να δεχόμαστε ότι έρχεται καιρός που τα δέντρα είναι γυμνά και να προσδοκούμε την εποχή που θα δρέψουμε τους καρπούς.
  • Η τέχνη να γράφεις είναι η τέχνη να συντομεύεις.
  • Δεν υπάρχει τίποτε καινούργιο στην τέχνη, εκτός από το ταλέντο.
  • Στη Μόσχα, αδερφές μου, στη Μόσχα… (από τις «Τρεις Αδερφές»)
  • Όταν πολλές θεραπείες συνιστώνται για μια αρρώστια, αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να θεραπευτεί.
  • Η ιατρική είναι η αγαπημένη μου σύζυγος και το γράψιμο η ερωμένη μου. Όταν με κουράζει η μία, περνώ τη νύχτα με την άλλη.
  • Οποιοσδήποτε ηλίθιος μπορεί να διαχειριστεί μια κρίση. Εκείνο που σε φθείρει είναι η καθημερινότητα.
  • Ίσως τα αισθήματα που βιώνουμε όταν είμαστε ερωτευμένοι να είναι μια φυσιολογική κατάσταση. Ο έρωτας δείχνει σε έναν άνθρωπο πώς θα έπρεπε να είναι πραγματικά.
  • Πάει πολύ καιρός που δεν ήπια σαμπάνια.(τα τελευταία του λόγια…)
  • Αν άκουγα τους κριτικούς, θα είχα πεθάνει μεθυσμένος σε κανένα χαντάκι.
  • Εκείνη η ψευδαίσθηση που μας συναρπάζει είναι προτιμότερη από δέκα χιλιάδες αλήθειες.
  • Όλοι έχουν τον ίδιο Θεό. Μόνο οι άνθρωποι διαφέρουν.
  • Όσο πιο χαζός ο χωριάτης, τόσο καλύτερα τον καταλαβαίνει το άλογο.
  • Ίσως ο άνθρωπος να έχει 100 αισθήσεις και όταν πεθαίνει μόνο οι πέντε αισθήσεις που ξέρουμε να πεθαίνουν μαζί του και οι υπόλοιπες 95 να μένουν ζωντανές.
  • Είναι ευκολότερο να γράψεις για τον Σωκράτη παρά για μια νέα κοπέλα ή έναν μάγειρα.
  • Όταν με ρωτούν πώς γνωρίζω τόσα πολλά για τους ανθρώπους, παίρνουν μια απλή απάντηση: Όλα όσα ξέρω για τους ανθρώπους τα έχω μάθει από τον εαυτό μου.
  • Οι πιο ανυπόφοροι άνθρωποι είναι οι διασημότητες της επαρχίας.
  • Ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να θέτει ερωτήσεις, όχι να τις απαντάει.
  • Ένα άτομο που δεν επιθυμεί τίποτα, δεν ελπίζει τίποτα και δεν φοβάται τίποτα δεν μπορεί ποτέ να γίνει καλλιτέχνης.
  • Τα μεγάλα ψάρια, έτσι κι αλλιώς, ψαρεύονται στα ιχθυοπωλεία.
  • Δεν υπάρχει εθνική επιστήμη ακριβώς όπως δεν υπάρχει εθνικός πίνακας πολλαπλασιασμού. Ό,τι είναι εθνικό δεν είναι επιστήμη.
  • Στη Μόσχα, κάθεσαι σε μια τεράστια αίθουσα εστιατορίου χωρίς να ξέρεις κανέναν και χωρίς να σε ξέρει κανείς και, όμως, δεν αισθάνεσαι ξένος. Εδώ στην επαρχία, τους ξέρεις όλους και σε ξέρουν όλοι, κι όμως είσαι ένας ξένος… Ξένος και μόνος.
  • Η Πίστη είναι πνευματική κλίση. Στην πραγματικότητα είναι ταλέντο. Πρέπει να έχεις γεννηθεί μ’ αυτό.
  • Όταν μια γυναίκα δεν είναι όμορφη, οι άλλοι συνήθως της λένε: «έχεις ωραία μάτια, έχεις ωραία μαλλιά».
  • Δεν καταλαβαίνω τίποτα από μπαλέτο. Το μόνο που ξέρω είναι ότι στα διαλείμματα οι μπαλαρίνες βρωμάνε σαν άλογα.
  • Έχω προσέξει πως μετά το γάμο οι άνθρωποι σταματούν να έχουν περιέργεια.
  • Αν στην πρώτη σκηνή του έργου έχεις κρεμάσει ένα πιστόλι στον τοίχο, τότε στην επόμενη σκηνή πρέπει να εκπυρσοκροτήσει. Αλλιώς, μην το βάλεις εκεί.
  • Πρέπει να είσαι θεός για να μπορείς να ξεχωρίζεις τις επιτυχίες από τις αποτυχίες χωρίς να κάνεις λάθος.
  • Για να μπορέσεις να κρίνεις ανάμεσα στο Καλό και το Κακό, ανάμεσα στο πετυχημένο και το αποτυχημένο πρέπει να έχεις το μάτι του Θεού.
  • Όταν θέλουμε να δείξουμε την ψυχολογική κατάσταση των χαρακτήρων στο θεατρικό έργο, οι ανεπαίσθητες και αδιόρατες λεπτομέρειες έχουν μεγάλη σημασία. Ο Θεός να μας φυλάει από αόριστες και μεγαλόστομες γενικεύσεις.
  • Άθρωποι με πραγματική ακεραιότητα βρίσκονται αποκλειστικά ανάμεσα σ΄αυτούς που έχουν ακλόνητες πεποιθήσεις, είτε συντηρητικές είτε ριζοσπαστικές. Οι λεγόμενοι μετριοπαθείς παρακινούνται περισσότερο από ανταμοιβές, διαταγές, προμήθειες, προαγωγές.
  • Τι υπέροχος καιρός σήμερα! Δεν μπορώ να αποφασίσω: να φτιάξω τσάι ή να κρεμαστώ;

Πηγή: gnomikologikon.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s