Συνομιλία με τον Θοδωρή Τούμπανο

Το ArtMagazino έχει την χαρά και την τιμή, να φιλοξενεί έναν νέο καλλιτέχνη, τον Θοδωρή Τούμπανο! Αφορμή η παράσταση που γράφει και σκηνοθετεί, «Το Πρόβατο» που παρουσιάζεται στον Θέατρο Χυτήριο από 9 Ιουλίου. Οι διαχειριστές του blog Παναγιώτης Πετρόπουλος και Γιώργος Λιναρίτης συνομιλούν μαζί του σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη.

Καλησπέρα Θοδωρή, θα θέλαμε να μας μιλήσεις για την παράσταση «Το Πρόβατο» που γράφεις και σκηνοθετείς. 

Το Πρόβατο είναι μια κωμωδία ανατροπών, λαική κωμωδία, με πολύ ρυθμό, πολύ νεύρο, μια ζωντανή παράσταση. Αφορά δύο μικρό απατεώνες- έναν παπά και τον κολλητό του φίλο- όπου στο επαρχιακό χάνι που διατηρεί ο πρώτος κλέβουν στα χαρτιά όποιον κακόμοιρο τύχει να περάσει. Βέβαια, δεν ξέρουν πως υπάρχουν και μεγαλύτεροι απατεώνες από αυτούς. Στην ιστορία μπλέκει ένας μεθυσμένος πελάτης καθώς και ένας καλοβαλμένος περαστικός. Φυσικά υπάρχει και η Μαρία , η αδερφή του παπά, όπου έχει αγανακτήσει με την καταπιεστική καθημερινότητα της. Πραγματικά δε μπορώ να πω παραπάνω. Θα προδώσω πράγματα που δεν πρέπει.

Ποια ήταν η αφορμή που εμπνεύστηκες αυτό το έργο και για ποιο λόγο δεν συμμετέχεις ως ηθοποιός σε αυτήν την παράσταση; 

Το έργο ξεκίνησε ως μια μετάφραση μιας πρωτόλειας φάρσας του Ντάριο Φο, πριν δύο χρόνια. Μεταφράζοντας το κατάλαβα πως αυτό που έκανα δεν ήταν μετάφραση, αλλά μια «χοντρή» διασκευή, καθώς στην ουσία το ξαναέγραφα. Στη συνέχεια, αφού το είχα αφήσει να …ξεκουράζεται σε ένα συρτάρι , το ξαναέπιασα, το ξαναδούλεψα, το ξαναέγραψα από την αρχή. Στην τελική φάση –αυτή των προβών- βάλανε το ληθαράκι και οι ηθοποιοί, καθώς προσθέσανε μέσα στο έργο (στους χαρακτήρες, στην πλοκή, στο κείμενο) δικές τους ιστορίες, αναφορές από πραγματικά γεγονότα.

Μέχρι στιγμής, μαζί με το Πρόβατο, έχω σκηνοθετήσει έξι παραστάσεις. Δεν έχω παίξει σε καμία , πολύ συνειδητά. Προτιμώ να κάνω ένα πράγμα και να το κάνω όσο πιο καλά μπορώ.

Εκτός από σκηνοθέτης όπως γνωρίζουμε είσαι και ηθοποιός, ποια ήταν η πρώτη σου επαφή με κοινό; Πως σου φάνηκε το πρώτο χειροκρότημα; Μίλησέ μας για τα συναισθήματά σου. 

Νομίζω είμουν 18 στα 19, μόλις είχα τελειώσει το πρώτο έτος της δραματικής σχολής και συμμετείχα σε μια παιδική παράσταση. Αργότερα , αν μιλάμε για βραδυνή παράσταση, ήταν σε ένα σκληρό έργο, θέατρο ντοκουμέντο του Πέτερ Βάις. Κοίτα, πάντα το χειροκρότημα είναι αναζωογονητικό, όταν βέβαια είναι αληθινό, νιώθεις ότι αναγνωρίζεται ο κόπος. Παρ’ όλα αυτά εγώ πλέον είμαι της άποψης πως το χειροκρότημα δεν θα έπρεπε να είναι αναγκαίο μετά από κάθε παράσταση. Δηλαδή να «πρέπει» να χειροκροτήσει το κοινό επειδή τέλειωσε η παράσταση, να βγουν να υποκληθούν οι ηθοποιοί κλπ. Κατ΄εμέ θα έπρεπε το χειροκρότημα να υπάρχει μόνο αν το κοινό είναι ενθουσιασμένο , οπότε να πρέπει να εκτονώσει κάπως το συναίσθημα που νιώθει και να το κάνει, όχι επειδή πρέπει. Ξέρεις, δεν χειροκροτάς ένα γιατρό, ή τον υδραυλικό που σου έφτιαξε το καζανάκι, ούτε το ντελίβερι που σου έφερε την πίτσα.

Θέατρο, κινηματογράφος, τηλεόραση, ραδιόφωνο. Τι αγαπάς περισσότερο και αν μπορείς να μου τα κατατάξεις; 

Έχω ασχοληθεί πολύ επιδερμικά με τα περισσότερα, πέραν του Θεάτρου. Μια συμμετοχή στην τηλεόραση (που ευτυχώς όσο και να το ψάξει κάποιος δεν θα το βρει) και μια ταινία (που ευτυχώς δεν βγήκε ποτέ). Οπότε καταλαβαίνεις , δεν έχω και πολύ καλές εμπειρίες. Ράδιο – αν και μου έχει προταθεί αρκετές φορές μπορώ να πω- δεν έχω βρει τον τρόπο να κάνω, αν και πιστεύω θα μου άρεσε. Οπότε Θέατρο. Θέατρο. Θέατρο. Θέατρο.

Ποιους καλλιτέχνες θαυμάζεις και με ποιους είναι για σένα όνειρο ζωής να συνεργαστείς; 

Τους νέους, γεμάτους όρεξη για δημιουργία , έτοιμους να διαμορφώσουν και να διαμορφωθούν. Έτοιμους να αλλάξουν τους εαυτούς τους για να αλλάξουν τον κόσμο. Που μέσα στο βασίλειο της εκμετάλλευσης, της βρωμιάς, της συκοφαντίας αυτοί στέκονται περήφανοι στα πόδια τους με το μέτωπο καθαρό και συνεχίζουν να παλεύουν – ακόμα και αν όλα δείχνουν πως έχουν χάσει όχι μόνο τη μάχη αλλά και τον πόλεμο.

Τι είναι επιτυχία για σένα; 

Να μπορείς να ζήσεις από τη δουλειά σου, χωρίς ταυτόχρονα να πρέπει να κάνεις άλλα δέκα άσχετα πράγματα για να μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι ένας νέος καλλιτέχνης να κάνει τα όνειρα του πραγματικότητα; 

Πολύ. Αλλά πρέπει. Αν δεν το κάνει ο καλλιτέχνης τελειώσαμε, αν δεν ονειρεύεται αυτός τότε κανείς δεν θα ονειρευτεί. Και όταν φτάσει η μέρα που η ανθρωπότητα θα σταματήσει να ονειρεύεται τότε θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση.

Σε συνέχεια της προγηούμενης ερώτησης, αν σου λέγαμε να φανταστείς τον εαυτό σου μετά από 20 χρόνια, πως θα τον φανταζόσουν; 

Για αρχή θα ήλπιζα να είμαι ζωντανός. Και το ζωντανός το εννοώ και βιολογικά και πνευματικά. Να μπορώ να ζω και να δημιουργώ αξιοπρεπώς και όχι μέσα σε αυτό το βούρκο της εξαθλίωσης και παρακμής που πλατσουρίζουμε όλοι μας τώρα.

Ποια τα μελλοντικά σου σχέδια Θοδωρή; 

Νομίζω πως η καινούρια σεζόν θα είναι πολύ γεμάτη. Για αρχή συνεχίζουμε το Πρόβατο μας μέχρι και το τέλος Σεπτέμβρη όπου είναι οι προγραμματισμένες παραστάσεις. Στη συνέχεια θα είμαι στην ευχάριστη θέση να ανεβάσω –σε πρώτη πανελλήνια- το έργο ενός σύγχρονου γάλλου συγγραφέα, μια εξαιρετική κωμωδία, θα ανακοινωθεί σύντομα. Επίσης δύο ή τρεις παραστάσεις ακόμα που θα πάρουν σειρά και αυτές σιγά- σιγά. Όταν έρθει η ώρα τους, θα τα πούμε.

Τι κάνεις τον ελεύθερο σας χρόνο, υπάρχουν κάποια χόμπι σου; 

Δουλειές του ποδαριού, να μπορώ να επιβιώνω για να κάνω θέατρο- η να κάνω θέατρο για να επιβιώνω, το ίδιο είναι. Φτιάχνω τώρα τελευταία δωμάτια απόδρασης(ζωντανά διαδραστικά παιχνίδια τρόμου) συνεργάζομαι μεταξύ άλλων αποκλειστικά και με την εταιρεία Illusion Escape Rooms, είναι και αυτός ένας τρόπος να λέω ιστορίες,που δεν θα μπορούσα να πω στο Θέατρο με την ίδια δυναμική. Επίσης είμαι άρρωστος Πανιώνιος και όταν βρίσκω χρόνο τρέχω στο γήπεδο, άστα πέσαμε κι όλας φέτος. Δύσκολη χρονιά πολύ το 2020 σε όλα, αλλά θα το γυρίσουμε.

Για περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Θοδωρής κάνετε ένα κλικ εδώ: Το πρόβατο

Επιμέλεια Παναγιώτης Πετρόπουλος / Γιώργος Λιναρίτης © Art Magazino/2020

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s