Συνομιλία με τον Simone Mongelli

Το Art Magazino έχει την χαρά και την τιμή, να φιλοξενεί έναν υπέροχο διεθνή καλλιτέχνη, τον Simone Mongelli! Αφορμή, η παράσταση Bodyterranean που ανεβαίνει για άλλη μία φορά στην Αθήνα, την Πέμπτη 16 και την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου στο Θέατρο Ροές. Οι διαχειριστές του blog Παναγιώτης Πετρόπουλος και Γιώργος Λιναρίτης συνομιλούν μαζί του σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη.

Καλησπέρα κύριε Mongelli, θα θέλαμε να μας μιλήσετε για την παράσταση Bodyterranean.

Καλησπέρα και ευχαριστώ για την φιλοξενία! Bodyterranean είναι μία μουσική παράσταση με επίκεντρο το σώμα και τους ήχους του. Όποιος ήχος ακούγεται και όποια δράση πραγματοποιείται επάνω στην σκηνή, προέρχονται αποκλειστικά από το σώμα, χωρίς κανένα άλλο αντικείμενο. Κίνηση, ρυθμοί με το σώμα ως κρουστό όργανο, τραγούδια και μελωδίες με τις φωνές μας.

Ποια ήταν η αφορμή που σας έκανε να δείτε το ανθρώπινο σώμα ως μουσικό όργανο;

Είμαι κρουστός και πριν αρκετά χρόνια ανακάλυψα την δυνατότητα να χρησιμοποιήσω και το σώμα μου, πέρα από τα πιο «συμβατικά» όργανα, σαν μέσο μουσικής έκφρασης: πρώτα το είδα από άλλους καλλιτέχνες και μετά το βίωσα προσωπικά για πρώτη φορά σε ένα σεμινάριο, το 2007 με τον μεγάλο Max Pollak. Από τότε έχω παρακολουθήσει και άλλα εργαστήρια και σεμινάρια με πολλούς καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και κυρίως έχω αφιερώσει χρόνο για προσωπική μελέτη πάνω σε αυτή την τεχνική, ακριβώς όπως μαθαίνει κανείς να παίζει ένα καινούριο μουσικό όργανο.

Πόσο δύσκολο είναι για έναν μουσικό να μυηθεί ώστε να μπορέσει να χρησιμοποιήσει το ίδιο του το σώμα ως μουσικό όργανο;

Για κάποιους είναι πιο εύκολο, για άλλους όχι τόσο. Φυσικά η εμπειρία με τα μουσικά όργανα και η γνώση της μουσικής γλώσσας βοηθάνε στο να ξεκινήσει κανείς, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν όλοι οι μουσικοί μία πολύ καλή σχέση με το σώμα τους, αρκετές φορές αντιθέτως η μελέτη ενός οργάνου και η επανάληψη συγκεκριμένων πεπερασμένων κινήσεων, ενδέχεται να περιορίσουν την συνολική σωματική άνεση και την κινησιολογική αντίληψη. Φυσικά, είναι κάτι για το οποίο η μουσική με το σώμα μπορεί να βοηθήσει πολύ.

Bodyterranean λέγεται η παράσταση σας και έρχεται ο συνειρμός με την αγγλική ονομασία της Μεσογείου, Mediterranean. Προφανώς και έχει σχέση αυτός ο συνειρμός, τι πιστεύεται ότι συνδέει όλους αυτούς τους λαούς που μοιράζονται την Μεσόγειο και ζουν στις ακτές της;

Ναι, η λέξη είναι ένα λογοπαίγνιο που συνδυάζει το Body από το «Body music» με το Mediterranean, την Μεσόγειο, επειδή το μουσικό υλικό της παράστασης (και πριν από εκείνης, του ομώνυμου μουσικού άλμπουμ) προέρχεται από την παράδοση της Ελλάδας και εν μέρη της Νοτίου Ιταλίας. Γενικά, πιστεύω ότι στα συναισθήματα όπως και στις εκφραστικές ανάγκες τους, οι άνθρωποι δεν διαφέρουν και πολύ, από όπου και αν είναι, πόσο μάλλον όσοι ζουν σε γειτονικά μέρη, με κοινά βιώματα, παρόμοιο φυσικό περιβάλλον, όπως και με συχνές μεταξύ τους συναντήσεις, ανταλλαγές και συγκρούσεις, όπως είναι στην ιστορία της θάλασσάς μας.

Η μουσική σας, μας δίνει την εντύπωση ότι βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην παράδοση. Σε μία εποχή που υπάρχει γενικότερα μία απαξίωση όσον αφορά την παράδοση, αυτή πρέπει να έχει λόγο;

Πράγματι, το έργο είναι βασισμένο εξ ολοκλήρου σε παραδοσιακό υλικό. Για μένα είναι κάτι πολύ σημαντικό, που δίνει μία ταυτότητα και μία συνολική ομοιομορφία στην παράσταση. Αυτό που θεωρώ σπουδαίο στην παραδοσιακή μουσική είναι ότι πρόκειται για ένα υλικό που γεννιέται έξω από τον εμπορικό κύκλο της παραγωγής της μουσικής, που δυστυχώς κυριαρχεί και καθορίζει το πολύ μεγαλύτερο μέρος της μουσικής που ακούγεται γύρω μας. Έτσι το παραδοσιακό υλικό διατηρεί μία σχετική αγνότητα και αυθεντικότητα ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων και γίνεται για μένα η πιο κατάλληλη πρώτη ύλη για προσωπικές επεξεργασίες και δημιουργίες.

Τι πιστεύετε ότι θα αποκομίζει ο Έλληνας θεατής από την παράσταση σας και ποιες είναι οι διαφορές με το κοινό άλλων χωρών;

Η μουσική γλώσσα είναι πολύ οικουμενική, πόσο μάλλον όταν περνάει απευθείας από την ενέργεια του σώματος, ενεργοποιώντας μία κυριολεκτικά άμεση επικοινωνία με τους θεατές. Θεωρώ το ελληνικό κοινό αρκετά ενημερωμένο, ειδικά στον χώρο της μουσικής και του θεάτρου, και πιστεύω ότι θα ανταποκριθεί εύκολα και ευχάριστα στο εγχείρημά μας, στις ατμόσφαιρες, τα ηχοτοπία, τα συναισθήματα που εναλλάσσονται επί σκηνής.

Η ομάδα σας αποτελείται από πολλούς υπέροχους καλλιτέχνες και περφόρμερ! Πως τους επιλέγετε; Είστε ανοιχτός στις προτάσεις τους ή τις προτροπές τους;

Τα μέλη της ομάδας έχουν περάσει από ακρόαση και η ομάδα εξελίσσεται συνεχώς. Είναι όλοι ταλαντούχοι και ευέλικτοι performers, για τους οποίους είμαι πολύ περήφανος. Το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς έχει γίνει από μένα, έξω από την αίθουσα προβών, αλλά φυσικά όταν το υλικό φθάνει εκεί, η εργασία γίνεται ομαδικώς και γεννιούνται και άλλες ιδέες, προστίθενται λεπτομέρειες, δουλεύεται ο απαραίτητος συγχρονισμός και συντονισμός όλων μας. Ένα πολύ θετικό στοιχείο είναι ότι το κάθε μέλος της ομάδας έχει διαφορετικό καλλιτεχνικό background και είναι κάτι που προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε για να εμπλουτίσουμε ακόμα περισσότερο το τελικό αποτέλεσμα.

Εκτός από την Αθήνα, θα επισκεφθείτε άλλες πόλεις της Ελλάδας;

Έχουμε ήδη παρουσιάσει το έργο στην Θεσσαλονίκη και θα θέλαμε πραγματικά να ταξιδέψουμε σε όλη την Ελλάδα με το Bodyterranean. Δεν μπορούμε να ανακοινώσουμε ακόμα κάποιες συγκεκριμένες ημερομηνίες, αλλά σχεδιάζουμε διάφορα ταξίδια στο προσεχές μέλλον.

Ποιους καλλιτέχνες θαυμάζετε; Ποιοι σας εμπνέουν;

Είναι πολλοί, και ανακαλύπτω συνεχώς και κάποιους καινούριους. Ο κόσμος έχει γίνει μικρότερος χάρη στην τεχνολογία και έχουμε την δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με το έργο πολλών καλλιτεχνών από όλο τον πλανήτη. Βέβαια αυτό μπορεί να είναι και δίκοπο μαχαίρι, με την έννοια ότι πιο δύσκολα εμβαθύνουμε σε κάτι όταν η προσφορά είναι τόσο μεγάλη… Δεν παρακολουθώ μόνο μουσικούς, αντιθέτως μου συμβαίνει να εμπνευστώ συχνά από συγγραφείς, ζωγράφους, γλύπτες. Θα μπορούσα να αναφερθώ σε κάποια ονόματα του χώρου της Body Music, που ίσως δεν είναι τόσο γνωστά στο ευρύ κοινό: θαυμάζω πολύ, μεταξύ άλλων, το έργο του Max Pollak, που ήταν και ο πρώτος μου δάσκαλος, των Barbatuques, του Keith Terry, της Leela Petronio, του Charles Razl, του Rémi Leclerc… Συνιστώ σε όλους να τους ψάξουν στο διαδίκτυο.

Εκτός από το ανθρώπινο σώμα, ποιο είναι το αγαπημένο σας μουσικό όργανο;

Αγαπάω και ασχολούμαι με τα κρουστά, πιο συγκεκριμένα με τα παραδοσιακά κρουστά της Μεσογείου, άρα με μία μεγάλη οικογένεια μουσικών οργάνων. Παίζω τα κρουστά της παράδοσης της Κάτω Ιταλίας, όπως tamburello και tammorra, ενώ ήρθα στην Ελλάδα ακριβώς με σκοπό να μελετήσω τα κρουστά και τους ρυθμούς της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Είναι ένα ταξίδι χωρίς τέλος…

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Αρκετά! Όπως συμβαίνει συχνά, δεν λείπουν οι ιδέες αλλά ο χρόνος και η ευκαιρία να τις υλοποιήσουμε όλες: σχεδιάζω μία εξέλιξη του Bodyterranean, σε ακόμα πιο θεατρική κατεύθυνση, όπως και κάποιες συνεργασίες, ξεκινώντας από το εκπαιδευτικό επίπεδο, με μεγάλους ξένους αντιπροσώπους της Body Music σκηνής. Δεν σταματάω βέβαια να παίζω και με «συμβατικά» όργανα, και ετοιμάζω ένα ενδιαφέρον κουαρτέτο με κρουστά, κλασσική κιθάρα, τσέλο και βιολί. Μου έχουν επίσης γίνει κάποιες ενδιαφέρουσες προτάσεις συνεργασίας στην Ελλάδα και στην Ιταλία και αναμένω να πάρουν μπροστά για να τις ανακοινώσουμε!

Κύριε  Mongelli, σας ευχαριστούμε πολύ για την όμορφη κουβέντα μας και σας ευχόμαστε ολόψυχα κάθε επιτυχία τόσο στην παράσταση Bodyterranean, όσο και σε ο,τιδήποτε άλλο κάνετε στο μέλλον.

Σας ευχαριστώ πολύ, ανταποδίδω τις ευχές και σας περιμένω στην παράσταση!

Επιμέλεια Παναγιώτης Πετρόπουλος, Γιώργος Λιναρίτης © Art Magazino / 2020

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s