Είδαμε "Φυλο-Νικία" του Μαριβώ σε μετάφραση – διασκευή Αλεξάνδρας Βουτζουράκη στο Θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή.

Η Φιλονικία του Μαριβώ είναι ένα έργο γραμμένο πριν περίπου 250 χρόνια. Στο πρωτότυπο έργο, ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδείξει ποιο από τα δύο φύλλα είναι το πρώτο που μπορεί να ξεκινήσει την απιστία. Ο Μαριβώ σκέφτηκε να αναπαραστήσει για αυτόν το λόγο ένα πείραμα. 4 άνθρωποι, 2 αγόρια και 2 κορίτσια μεγαλώνουν απομονωμένα από τον οποιοδήποτε με μόνη συντροφιά τους παιδαγωγούς τους. Στην ενηλικίωση έρχονται σε επαφή ανά ζευγάρια, το ένα κορίτσι συναντά το ένα αγόρι και το άλλο κορίτσι το άλλο αγόρι. Αργότερα, θα συναντηθούν σταδιακά και οι υπόλοιποι με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Αυτό στο πρωτότυπο έργο.

Όμως έρχεται η Αλεξάνδρα Βουτζουράκη και κάνει μία υπέροχη διασκευή και από «Φιλονικία» γίνεται «Φυλό-Νικία» και το μεταφέρει στην σύγχρονη εποχή και ακριβώς αυτό είναι που το κάνει τόσο πολύ ενδιαφέρον και τόσο ιδιαίτερο, ίσως και φοβιστικό. Σε αντικατάσταση των παιδαγωγών, είναι η «Φωνή», μία φωνή που δίνει εντολές, ψυχρή και άψυχη. Και οι νέοι υπακούουν. Ένα κορίτσι εμφανίζεται στην σκηνή σε ένα δωμάτιο, σε ένα «κόσμο» όπως ονομάζεται και εκτός του να υπακούσει στην φωνή έρχεται σε επαφή με τον εαυτό του. Το βλέπει για πρώτη φορά. Μετά έρχεται το πρώτο αγόρι και γνωρίζονται. Ποια μπορεί να είναι η αντίδραση δύο ανθρώπων που έρχονται πρώτη φορά σε επαφή; Δύο ανθρώπων που δεν έχουν δει άλλο άνθρωπο, ούτε καν την εικόνα τους στον καθρέπτη; Δύο ανθρώπων που λειτουργούν αποκλειστικά με το ένστικτο. Δύο ανθρώπων που δεν ξέρουν τι σημαίνει ζωή, συναίσθημα, έρωτας ακόμα και θάνατος. Και τι γίνεται όταν αυτοί οι δύο άνθρωποι ερωτεύονται και μετά χωρίζονται και έρχονται σε επαφή σταδιακά με τους υπόλοιπους δύο; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα «απαντά» η Φυλό-Νικία. Η σκηνοθέτις γράφει στο σημείωμα της ότι το συγκεκριμένο έργο πάντα την τρόμαζε. Νομίζω πως κατάφερε να μας το μεταδώσει. Γιατί το τρομακτικό για μένα προσωπικά πέρα από την θέαση και κατανόηση των αντιδράσεων των ανθρώπων σε αυτές τις ακραίες, ενστικτώδεις και άνευ προγενέστερης γνώσης ή και παιδείας καταστάσεις, είναι ότι αυτό το πείραμα θα μπορούσε να συμβεί. Θα μπορούσε να συμβεί και να δούμε απαθείς την τυχόν αποκάλυψή του στην οθόνη της τηλεόρασης μας και ίσως να μην μας κάνει καμία εντύπωση. Η σκηνοθετική προσέγγιση είναι μοναδική και καθόλα άρτια! Από το πρώτο μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο. Τόσο στην κωμική της διάσταση, όσο στην δραματική αλλά και στην τραγική.

Οι ηθοποιοί είναι όλοι εξαίρετοι, πραγματικά δεν έχω λόγια. Ανταποκρίνονται στο μέγιστο βαθμό σε αυτούς τους τόσο δύσκολους υποκριτικά ρόλους. Μας άφησαν άφωνους πραγματικά. Το έχω γράψει και άλλη φορά για την συγκεκριμένη θεατρική σκηνή, όμως πρέπει να το γράψω πάλι γιατί κάθε φορά συμβαίνει. Η Αθηναϊκή Σκηνή είναι από τις λίγες που πάντα πλημμυρίζουν από ταλέντο. Και οι πέντε νέοι ηθοποιοί δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας και είναι με σειρά εμφάνισης οι εξής: Βέρα Μακρομαρίδου, Γιάννης Τριαντάκης, Νίνα Τουμαζάτου, Λυκούργος Μπάδρας, Αναστασία Τσιλικιώτη. Κάποιους τους έχω δει και σε άλλες παραστάσεις και γι άλλη μία φορά μου επιβεβαίωσαν πόσο μεγάλα ταλέντα είναι. Προτείνω να τους ακολουθείτε σε ό,τι και να κάνουν.

Θέλω να αναφερθώ στην εξαιρετική πρωτότυπη μουσική του Γιάννη Μαδούρου. Δεύτερη φορά που ακούω πρωτότυπη μουσική του σε παράσταση. Είναι πραγματικά υπέροχη και σου ενδυναμώνει τα συναισθήματα που με τόσο μεγάλη μαεστρία παρουσιάζουν οι ηθοποιοί.

Τέλος, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Fn’F Team είναι πολύ προσεγμένα και προσδίδουν κατά κάποιο τρόπο την εικόνα της «χρυσής φυλακής», του «χρυσού κλουβιού».

Εν κατακλείδι πρόκειται για μια υπέροχη παράσταση που σου δίνει πολλή τροφή για σκέψη.

Σπεύσατε.

Για περισσότερες πληροφορίες κάνετε ένα κλικ εδώ: https://artmagazinoweb.wordpress.com/2019/11/16/filonikia-athinaiki-skini/

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s